Miten saat enemmän tehoa crm- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmistä
Asiakasymmärryksestä ja tiedolla toimimisesta on tullut tärkeitä kilpailukyvyn välineitä. Asiakasanalytiikka on ratkaisu, jonka avulla saat merkittävää lisähyötyä toteutetuista IT-investoinneista.
Jokaisen yrityksen IT-johtajalla on kaksi perushaastetta ratkaistavanaan. Ensimmäinen haaste on sisällöllinen, eli kuinka hyvin IT-järjestelmät ja organisaatio tukevat yrityksen liiketoiminnan asettamia vaatimuksia. Toinen haaste on taloudellinen, eli kuinka investoinnin kannattavuutta pidetään yllä ja kuinka IT-kulut pystytään pitämään aisoissa liiketoiminnan tarpeiden muutoksista ja lisäyksistä huolimatta. Kuulostaako tutulta?
Mitä IT-investointien taustalla tapahtuu?
Jotta IT-investointien onnistuminen pitkällä aikavälillä voidaan varmistaa, yritykset laativat usein tarkat vaatimusmäärittelyt liiketoiminnan tarvitsemista toiminnallisuuksista ja ominaisuuksista. Kun yritykselle on selvää, mitä vaatimuksia on asetettu, on mahdollista arvioida eri järjestelmävaihtoehdot suhteessa vaatimuksiin ja mahdollisiin kuluihin. Hankitut ERP, CRM ja markkinoinnin automaatiojärjestelmät konfiguroidaan toteuttamaan tarkasti liiketoiminnan vaatimusmäärittelyt. Liian usein kokonaisprosessi venyy kuitenkin tarpeettoman pitkäksi, jolloin liiketoiminnan tarpeet ovat ehtineet muuttua lähtötilanteen jälkeen. Olemme tilanteessa, jossa IT-johto huomaa kantavansa suuren riskin siitä, että investoinnin kulu suhteessa hyötyyn jää liian pieneksi ja koko investoinnin järkevyys kyseenalaistetaan.
Kuinka investoinnin kannattavuutta voidaan lisätä?
Kulurakennetta voidaan harvoin rajoittaa, sillä järjestelmät voivat olla suuria ja hankalasti palasteltavia kokonaisuuksia. Investoinnin kannattavuutta voidaan parantaa lisäämällä järjestelmistä saatavia liiketoiminnallisia hyötyjä.
Miten näitä hyötyjä voidaan sitten lisätä? Helpoin tapa lähteä liikkeelle hyötyjen lisäämisessä on muodostaa järjestelmissä olevasta datasta uudenlaista, ymmärrettävää ja käytettävää informaatiota. Asiakasanalytiikalla voidaan olemassa oleviin järjestelmiin muodostaa uudenlaista asiakaskohtaista tietoa ja hyödyntää sitä muun muassa seuraavasti:
1. Yrityksen johto saa uutta tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä ja vaikutuksesta liiketoimintaan.
2. Asiakasanalytiikan avulla saadaan tietoa eri asiakaskäyttäytymisen ilmiöiden syistä. Esimerkiksi miksi asiakkaat passivoituvat?
3. Asiakasymmärrys mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen ja oikea-aikaisten toimenpiteiden toteutumisen.
4. Voit mitata ja analysoida toimenpiteiden tuloksia: ROI ja Asiakaskokemus.
Tämä kaikki voidaan toteuttaa ilman uusia järjestelmäinvestointeja ja nykyiset investoinnit muuttuvat hetkessä yrityksen menestyksellisimmiksi projekteiksi.
Lue lisää kuinka yrityksessäsi voidaan tuottaa asiakastietoa olemassa olevaa dataa hyödyntäen
Tämän blogin on kirjoittanut Kari Marttinen, Co-founder, Customer Intelligence Finland Oy.