BLOGI

Vinkki, miten luot asiakasportfolion seurannan ja analyysin

Edellisessä blogissa Johda tiedolla – Asiakaskäyttäytymisen ekonometria kävin läpi, miksi jokaisen yrityksen olisi hyvä tietää asiakaskäyttämisen vaikutukset liikevaihdon kehitykseen. Tässä blogissa käyn läpi, miten voit itse luoda oman seurannan ja analyysin asiakasportfolion tilasta.

Helppo tapa analysoida asiakasportfoliota on luokitella asiakkaiden ostokäyttäytyminen(eurot) ao. kuvan mukaisesti ja käyttää rullaavaa 12 kuukauden liikevaihtoseurantaa.

Asiakaskayttaytymisen ekonometria

Perusanalyysinä on helppo käyttää kahden taistelukentän logiikkaa. 1)Uudet vs. Passiiviset ja 2)Kasvajat vs. Hiipuvat. Mikäli kummatkin vertailuryhmät ovat positiivisia, yrityksen asiakasportfolion perusta on hyvässä kunnossa.

Asiakasluokkien maarittely

Rullaava asiakasluokkien seuranta on helppo toteuttaa parametrisoimailla vertailu- ja seurantajakson aikarajaus. Samalla edellisen kuukauden asiakaskohtaiset tiedot on hyvä tallentaa trendianalyysejä ja ennusteita varten.

Toivottavasti esimerkistä on hyötyä ja saat uutta tietoa toiminnan kehittämiseen ja asiakasportfolion johtamiseen. Mikäli haluat tutustua aiheeseen syvällisemmin ota yhteyttä tai tutustu CIFI Analytics palveluumme.  

Tämän blogin on kirjoittanut Peter Raikamo, Co-founder, Customer Intelligence Finland Oy.